Som leder kan det være overveldende å skulle håndtere de mange følelser fra andre mennesker du møter hver dag. Noen er glade, andre irriterte eller kanskje sinte. Uansett hvilket humør dine ansatte er i så er du nødt til å være i dialog med dem.

Men, det er en utfordring ikke å gå i forsvar når man føler seg presset. Selv om jeg vet det er totalt uhensiktsmessig, så går jeg i fella med jevne mellomrom. Hender det også for deg at du går i forsvar når du føler deg angrepet? Selv om du vet at det bare gjør situasjonen verre? Da er du ikke den eneste. Dette er en helt vanlig måte å reagere på.

 

Angrip eller stikk av

Når vi mennesker føler oss angrepet så reagerer vi instinktivt. Grunnleggende har vi to strategier når det skjer. Enten angriper vi eller så stikker vi av. Begge deler gjør vi for å passe på oss selv, det er altså en del av vårt forsvar. Det er naturlig å forsøke å komme unna det som er ubehagelig. Uansett hvilken strategi du bruker, så fanger du deg selv i en felle ved å gå inn i denne kampen. For når du er i forsvar er dialog umulig. Og uten dialog kan du glemme alt om å komme konstruktivt ut av kampen eller diskusjonen. I sånne diskusjoner er begge parter tapere. 

 

Gode relasjoner

Hvis du vil lykkes som leder må du være i dialog med dine ansatte. Derfor fungerer denne primitive reaksjonsmåten ikke. Den bygger ikke relasjoner, den skaper krig. Å gå foran og være forbilde i forhold til dette har stor betydning for hvilken kultur du bygger på din arbeidsplass. Gode relasjoner kommer ut av god dialog og vi som jobber med mennesker må være særlige gode på dette. For uten gode relasjoner kan hverken barn eller voksne trives og utvikle seg.

 

Oppskrift

Her er en oppskrift som kanskje kan hjelpe deg til å unngå å gå i forsvar. Husk at her som alle andre steder er det sånn, at øvelse gjør mester.

  1. Når du føler deg angrepet og kjenner du blir redd/utilpass/irritert – pust rolig 3 ganger helt ned i magen mens du teller til 10.
  2. La «angriperen» snakke ferdig uten å avbryte eller kommentere noe av det hun sier. La henne bruke den tid hun trenger. De fleste holder på mye kortere hvis de ikke blir avbrutt. Avbrytelser kan nemlig lett være det samme som å helle bensin på bålet.
  3. Når hun er ferdig venter du et øyeblikk. Pust dypt 3 ganger og si for eksempel. – Nå ble jeg litt overveldet – du virker veldig sint/irritert/lei deg (eller det følelsesordet som plasser til deg som person og situasjonen)
  4. Hvis hun går i gang igjen så la henne snakke ferdig en gang til.
  5. Når hun er ferdig spør du henne hva hun ønsker fra deg? Hvis hun ikke svarer med det samme så vent. Hun er så i sin egen følelse at hun kanskje ikke vet hva hun har bruk for. Vent 10 sekunder og still spørsmålet igjen.
  6. Når hun har fortalt deg hva hun/han ønsker fra deg, så svar så kort og ordentlig som mulig. Husk å vær ærlig. Er det noe du kan si ja til så gjør det, men husk også å si nei hvis hun ikke kan få det hun ønsker. Hvis det handler om at hun føler seg dårlig behandlet så beklag og gi en unnskyldning.
  7. Avslutt med å si at du er glad for at hun tok saken opp med deg.
  8. Avtal eventuelt en oppfølgingssamtale etter noen dager. Dette for å sjekke ut om hun er kommet videre.

Lykke til